Hej & välkommen in!

 

Du har nu klivit in på min allra första helsvenska hemsida.

Sidan är tänkt att spegla vem jag är & vad jag har pysslat med genom åren,
och även ge en slags vy av vad jag gör idag.

Har Du frågor, funderingar
eller kommentarer är du välkommen att skriva dem i formuläret under knappen Gästbok så mailas de direkt till mig endast.


Hi & welcome aboard!


You have just entered my very first totally home made web page.

It's ment to give You an idea of who I am & what I've been up to through the years, and also spread some light over what/who I am today.

Questions & comments will be transferred from the Guest Book directly to my private mailbox for my eyes only.

Ha en fin dag!
Have a nice day!

mvh. Yours sincerely
Johnny Ljung

 

 

Bevara livemusiken

 

Hejsan!
Mitt namn är Johnny Ljung!
Jag är en musikant född i mitten på 50-talet som med oro märker hur livemusiken, den ursprungliga musikformen och framför allt hur den kommer till är på väg att försvinna!
Internet och teknik i alla ära men när ungdomar idag tittar undrande på ett musikinstrument som t. ex en trumma eller en fagott, eller inte har den blekaste aning om vem Paul McCartney är växer oron i mig.

Och länge har jag känt att om ingen gör någonting för att bevara det sätt på vilket man spelar på riktiga instrument så som t. ex gitarr, piano eller trummor, vare sig det rör sig om att komponerar eller bara musicera i största allmänhet, så kommer intresset snart att dö ut och kunskapen om detta hantverk fullständigt glömmas bort.

Visst förekommer det att dagens föräldrar uppmuntrar sina barn & ungdomar till att spela något instrument och tar kontakt med kommunala musikskolan eller ABF mm, men jag har en känsla av att om inte föräldrarna har tid att sätta sina barn in i hur kul det faktiskt kan vara att kommunicera musikaliskt, utan pliktskyldigast bara anmäler dem till någon form av instrumentundervisning vare sig det är privat eller kommunalt, så är det svårt för de unga att föreställa sig hur fantastisk den musikaliska världen faktiskt är.

Jag låter kanske en smula svävande, men vad jag försöker säga är att alla dessa Sweden’s Got Talent, Idol m. fl ger en inte så lite förvrängd bild av vad musik & sång egentligen handlar om. Ungdomar får idag en föreställning om att det bara är att köa upp till någon av dessa TV-produktioner, gå på audition och förhoppningsvis bli uttagen.

Men även om de går vidare och kanske rent av vinner, så är det ändå bara början på en resa som de inte har en aning om var de hamnar i slutändan. Det kan lika väl bli ”upp som en sol och ner som en pannkaka” som riktig succé, men de behöver i dagens läge sällan eller aldrig jobba nämnvärt för att nå dit på samma vis som man gjorde förr. Vilket gör att de nära nog aldrig är speciellt förberedda på att tackla nederlag eller motgångar när dessa kommer.

Och de har ingen aning om det musikaliska hantverket kring och bakom kulisserna på alla dessa TV-produktioner, så som  t. ex bakgrundsmusiken de sjunger till, den kommer ju inte till av sig själv, det måste ju finnas MUSIKER som skapar den.

Men dessa talas eller skrivs det inte om i några rollistor eller så, när programmet är slut.
Detsamma gäller f.ö även filmmusik, någonstans bland det sista man kan läsa i eftertexten på en långfilm är musiken som spelas i filmen och dess kompositörer & vem som sjöng. Men har man inte möjlighet att pausa filmen är det oftast stört omöjligt att hinna med att läsa, och visas den på nån kommersiell TV-kanal tar oftast nåt reklaminslag över långt innan musikkompositörerna hinner visas.

Då jag genom åren hunnit spela & sjunga i ett antal olika musikensembler och orkestrar, har jag inte bara lärt mig olika stilar av populärmusik utan även lärt mig spela trummor, gitarr, bas och lite klaviatur.

Och utifrån detta har jag sammanställt några 45 min. program, i vilka jag undervisar & redogör för väldigt enkla och fundamentala grunder om hur man trakterar ovan nämnda instrument. Hur man sätter ihop en egen låt med vers refräng & stick mm.

Spela ett instrument (45 min)
Jag visar hur en gitarr & ett piano är uppbyggt tonalt och beskriver skillnaderna mellan dessa bägge musikinstrument, låter gärna någon elev som spelar något av dessa visa sina kunskaper på instrumentet och att vi kanske rent av spelar en enkel melodi tillsammans. Och framför allt hur kul & inspirerande det kan vara att spela tillsammans med en eller flera.

Skriva en låt (45min)
Under denna lektionstimme visar jag hur man bygger en melodi med intro, vers, stick och refräng. Jag frågar om det finns någon i klassen som har en melodislinga eller textskiss vi kan använda och göra en låt av, jag pratar lite om i vilken ände man börjar bygga låten ifråga, hur jag gör och hur kända låtskrivare gör när det gör sina hits.

Spela in en låt (90 min.)
Med musikprogrammet Logic & ett keyboard visar jag hur man gör en skiss eller demo på en låt, här har jag en känd och relativt enkel sång i beredskap om ingen elev föreslår en egen låt vi kan använda. Jag beskriver också några enkla och användbara funktioner med programvaran Apples Logic pro 9.


Enkel grundläggande musikteori (2x45 min.)
Jag har sammanställt ett väldigt enkelt och grundläggande musikkompendium med vilket jag testar elevernas musikaliska kunskapsnivå, där jag först muntligen går igenom kompendiet med eleverna före lunch. Och sen efter lunch låter jag dem skriftligen svara på frågor kring det vi tillsammans gick igenom före lunch.

Historielektion om populärmusik (45 min.)
Under denna lektion berättar jag om hur den brittiska popgruppen The Beatles kom till, deras hundår i Hamburg, hur de blev upptäckta osv. Och så spelar jag upp ljud & filmklipp kring dem och berättar lite om det amerikanska syskonparet The Carpenters och deras samarbete med Burt Bacharach.